Peruseläinlääkäripalvelut ovat olennainen osa koirien ja kissojen ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa. Niihin sisältyy mm. kissojen ja koirien rokotukset, mikrosirutukset ja terveystarkastukset. Osaava henkilökuntamme auttaa ja neuvoo sinua kaikissa lemmikkisi terveydenhoitoa koskevissa kysymyksissä.

Kissan ja koiran rokotukset

Rokotusten yhteydessä kissalle tai koiralle tehdään myös normaali yleistutkimus, jossa tarkastetaan mm. hampaat, kuunnellaan sydän ja tunnustellaan imusolmukkeet. Kissojen ja koirien rokotuksissa noudatetaan Ruokaviraston rokotussuosituksia.

Kannattaa huomioida, että Kennelliiton ja Kissaliiton rokotusmääräykset saattavat poiketa Ruokaviraston suosituksista. Lisäksi ennen ulkomaille matkustamista täytyy selvittää kohdemaan tuontimääräykset ja rokotusvaatimukset.

Koiranpennun rokotusohje

Rokote Koiran ikä Tehosterokote
12 vko  1 vuosi
Penikkatauti, tarttuva maksatulehdus, parvo ja parainfluenssa     3 vuoden välein
(parainfluenssa vuoden välein)
Rabies 3 vuoden välein

Kissanpennun rokotusohje

Rokote Kissan ikä Tehosterokote
12 vko 16-20 vko 12-13 kk
Kissarutto ja kissanuha 1-3 vuoden välein
Rabies 3 vuoden välein

Rokotuskäyntiin valmistautuminen

Ennen ensimmäistä rokotusta pennun tulee olla matolääkitty. Aikuiselle koiralle suositellaan ulostenäytteestä tehtävää määritystä mahdollisten sisäloisten varalta ja sen mukaista lääkitystä tarvittaessa.

Aikuisen kissan madotustarve määräytyy elinympäristön mukaan: sisäkissa matolääkitään kerran vuodessa, vapaasti ulkoileva kissa matolääkitään metsästysaktiivisuuden mukaan 2–12 kertaa vuodessa. Mikäli lemmikillä havaitaan tulehduksen tai sairauden oireita (esim. korvatulehdus, hengitystieoireita tai ripuli), tulee nämä hoitaa kuntoon ennen rokotuksia. Näin rokotusvaste saadaan mahdollisimman tehokkaaksi.

Rokotuskäynnille kannattaa ottaa mukaan makupaloja. Makupalojen syöminen voi lievittää lemmikin stressiä ja tekee eläinlääkärikäynnistä miellyttävämmän. Näin ennaltaehkäistään myös eläinlääkäripelkoa.

Lemmikin mikrosirutus

Mikrosirun avulla lemmikki on mahdollista tunnistaa. Mikrosiru eli tunnistusmerkintä vaaditaan muun muassa ulkomaille matkustettaessa ja virallisten tutkimusten yhteydessä. Lisäksi mikrosirusta on hyötyä kadonneen lemmikin löytämisessä ja tunnistamisessa.

Kissan ja koiran terveystarkastus

Terveystarkastuksessa koiralle tai kissalle tehdään yleistutkimus, jossa lemmikki tarkastetaan kirsusta hännänpäähän ja käydään läpi lemmikin vointi. Terveystarkastuksen perusteella voidaan arvioida, onko tarvetta jatkotutkimuksille tai -toimenpiteille (esim. verinäytetutkimukset, rokotus, hammashoito, sydäntutkimus). Ennen luovutusta uuteen kotiin koiran- ja kissanpennuille on suositeltavaa tehdä eläinlääkärin suorittama terveystarkastus eli pentutarkastus.